Fif, der virker!

Undersøgelser har vist at vores appetitregulering lader noget tilbage at ønske. Det virker som om vores mave kun kender til 3 indstillinger: "Er ved at dø af sult", "kan spise mere" og "overmæt". Midterpositionen - "kan spise mere" er lidt diffus. Er portionsstørrelserne store, selskabet godt, variationen stor, tilgængeligheden let og glas og tallerkner store, ja så spiser og drikker vi mere end vi har behov for, og det kan let give lidt deller hist og her.

I virkeligheden er en vægtøgning på ½ kg/år kun et spørgsmål om at spise 100-200 Kcal for meget/dag, hvilket svarer til et stykke med leverpostej ekstra om dagen.

Her er et par råd, som ikke vil påvirke livskvaliteten:
Skift tallerknerne ud med nogle mindre. Så kan der være mindre på den. Drik rødvin af hvidvinsglas eller champagneglas. Psykologisk snyder høje slanke glas og får os til at tro at vi får mere. Smagsmæssigt er det som regel første slurk, der er den bedste og du drikker vel for smagens skyld? Sæt altid vand på bordet så det er muligt at få slukket tørsten.

Hvis du har købt slik i maxiposer, fordi du faldt for et billigt tilbud, kan du dele posen i mange små mindre og kun tage en af dem med ind til sofaen. Skal du rejse dig for at få mere, kræver det bevægelse og omtanke og så bliver det måske pludseligt for besværligt? Spis mad med pinde - hvis du for alvor vil gøre det besværligt.

Spiser du altid hjemmelavede is med 3-4 kugler, så nøjes med 1-2 kugler og nyd den desto mere. Nøjes med et lille bæger popcorn og en lille cola, hvis du absolut vil have disse ting.

Hvis du vil have mere af det sunde gør du således:
Lav jævnligt en frugttallerken hvor frugten er skåret ud i mundrette stykker. Det er i øvrigt påfaldende, at bananer, vindruer og æbler ryger før appelsiner, når der sættes et fad med hele frugter på bordet. Gør det nemt for dig at få de sunde ting.
På samme måde kan man gøre det nemmere at spise grønsager. Rå grønsager er besværlige at spise, kræver meget tyggearbejde og de fleste orker kun at spise vægtmæssigt 1/3 af en råkostsalat i forhold til en varmebehandlet salat. Vi du øge indtaget af grønsager vil jeg anbefale at dampe, wokstege eller ovnbage dem først. Du kan også spille på at jo større udvalget er, jo mere bliver der spist. Tilbereder du to eller flere slags tilbehør med grønsager i, ryger der mere ned, fordi vi tiltrækkes af en alsidig kost og nødigt vil gå glip af noget.

Og så kommer sundheden stille og roligt snigende snigende…
(Kilde: Hovedløse spisevaner af Brian Wansink)


Hjem

Kontakt: Rolf Lund: rolflund@stofanet.dk eller 49211776