Kan kartofler spises?


Kulhydrater er vigtige for løbere. Pasta indeholder mange kulhydrater og anbefales derfor. Hvad med kartofler, som også indeholder kulhydrater?

Kartoflen stammer oprindelig fra Sydamerika, hvor den har været dyrket i mange tusind år. I 1500-tallet kom den til Europa og et par hundrede år senere slog den for alvor igennem og blev redningen de år hvor høsten slog fejl. Kartoflen har været hovedenergikilden siden midten af 1700-tallet til 1970. De sidste mange år har den været hårdt trængt af ris og pasta. I mange familier spises kartofler relativt sjældent og det er en skam. Kartoflen er rig på kulhydrater. Kartofler har et højt indhold af B1-, B2- B6- og C-vitamin samt niacin, kalium mangan og fosfor. Kartoflen blev en overgang beskyldt for at være fedende og det rygte er meget hårdnakket og helt ufortjent. Tværtimod er det svært at få for meget energi når man spiser kartofler – med mindre det er i form af pommes frites, eller kartoflerne er overdænget med fed sauce.

Men kartofler indeholder også giftstoffet solanin. Får man for meget solanin giver det kvalme, forhøjet puls, mavesmerter og diarré. Giftstoffet rammer et enzym i nervecellerne. Forgiftningssymptomer kan optræde allerede ved indtag af 25 mg – 200 mg solanin. Dødelig dosis opgives til 400 mg. Almindelige spisekartofler indeholder mellem 2-15 mg/kg. Andre kilder angiver et indhold på 20-100 mg/kg. Gamle kartofler indeholder mest og grønne kartofler kan indeholde op til 100 x mere. Giftstoffet nedbrydes ikke ved kogning. Det kan godt undre mig at man aldrig hører om dødsfald, når man læser den slags tal. Forgiftningssymptomerne forsvinder hurtigt og sandsynligvis er der mange der har prøvet at være forgiftet uden at ane det. Når børn klager over mavesmerter kan det måske være på grund af solanin. Kassér altid grønne og delvist grønne kartofler, men bortset fra det skal man ikke bekymre sig om risikoen for forgiftninger.

Mens overvægtige kan have stor glæde af kartofler, fordi energitætheden er lille kan det være et problem for eliteløbere. Skal man have genopfyldt sine kulhydratlagre efter en 1½ times løbetur kan det være svært at rumme den mængde kartofler der skal til. Kartoffelmos er en mulighed, da det er nemmere at spise 1 kg kartoffelmos end det er at spise 1 kg kogte kartofler. Under alle omstændigheder vil jeg anbefale at ivrige løbere supplerer med brød eller andre kulhydratkilder.

Kartofler kan tilberedes på et utal af måder. En del af dem er usunde (og velsmagende) fordi de kræver store mængder fløde/olie. Her er en børnevenlig variant som er knap så slem:

Kartoffelbøffer:

1 kg kartofler

350 g hvedemel

1 tsk salt

2 æg

1 tsk bagepulver.

Kartoflerne skrælles og koges uden salt i vandet. Hæld vandet fra når de er møre og mos kartoflerne sammen med mel, æg salt og bagepulver. Form derefter dejen til frikadellestore bøffer og tryk dem flade. Steg dem på en teflonpande i lidt olie ved svag varme til de er lysebrune.

Hjem

Kontakt: Rolf Lund: rolflund@stofanet.dk eller 49211776