Fedt er ikke bare fedt!

Jævnligt hører man om at man skal skære ned på fedtet, og når jeg så samtidig skriver at kulhydrater er vejen til succes, kan man let komme til at drage den konklusion at hvis fedtfattig kost er godt så må fedtfri kost være endnu bedre. Men sådan er det ikke!

Din krop har brug for fedt af flere årsager. Uden fedt i kosten vil du ikke få dækket dit behov for fedtopløselige vitaminer. Dels fordi vitaminerne ofte findes sammen med fedtet i levnedsmidlet, dels fordi vitaminerne kun bliver optaget fra tarmkanalen hvis der samtidig er fedt i kosten. Det gælder vitaminerne A-, D-, E-, og K-vitamin. Mangler din krop disse vitaminer vil den ikke fungere optimalt. Problemet kan ikke løses ved at spise vitaminpiller alene, der må også være noget fedt i din kost, så vitaminerne kan optages. Da sportsfolk spiser meget, kan en blandet kost, der både indeholder grøntsager, fisk og kød dække behovet for vitaminer. Og så er yderligere tilskud ikke nødvendigt.

Men det er ikke lige meget hvilken type fedt du indtager. Fedtstofferne kan groft deles ind i mættede fedtstoffer, monoumættede fedtstoffer og polyumættede fedtstoffer. Alle 3 typer fedt feder lige meget, så det er ikke her forskellen ligger. Hvis man skal sige noget pænt om mættede fedtstoffer, så findes de i mad, der smager godt. Tænk blot på piskefløde, som er godt for alting - undtagen dit helbred. Det samme gælder for det fedt der er i ost, smør og kød. Disse typer fedt indeholder meget mættet fedt - specielt kortkædede fedtsyrer, som anses for at øge indholdet af kolesterol i blodet og dermed øge risikoen for blodpropper.

Vi har til gengæld brug for umættet fedt. Monoumættet fedt findes f.eks. i rapsolie og olivenolie og indtag af monoumættet fedt har den gode virkning at det får kolesteroltallet til at falde og dermed mindsker risikoen for blodpropper. De polyumættede fedtstoffer findes i mange planteolier, nødder samt i fed fisk. Vores krop bruger dem til at danne nogle hormonlignende stoffer som kaldes for prostaglandiner. Prostaglandinerne påvirker bl.a. den glatte muskulatur, blodtrykket samt sammen med Vitamin K har betydning for blodets koagulation.

Sammenfattende er det en god idé at øge indholdet af kulhydrater i kosten og sænke indholdet af fedt. Men det er ikke nogen god idé at gå til ekstrem kost, hvor man undgår alt fedt. Skal du skære ned på noget af fedtet kunne det være at undlade at putte smør på brødet, skære fedtkanter af steg og holde igen på forbruget af chokolade og chips.

Spiser du i øjeblikket for meget fedt vil det formodentlig kunne ses på din vægt og da bør du lægge din kost om. Spiser du for lidt fedt vil du formodentlig være mager og en gang i mellem gribes af en voldsom trang til chokolade, kager og flødeskum. I følge forskningen kan et ekstremt lavt fedtindtag give sådanne lyster. Det kan så være en idé at spise lidt fed fisk en gang i mellem, vælge en mysli med nødder til morgenmad og ikke være så fanatisk afholdende med dressingen på salaten.

Hjem

Kontakt: Rolf Lund: rolflund@stofanet.dk eller 49211776